قانون یک سوم در عکاسی / rule of thirds

قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم احتمالاً یکی از اصول عکاسی است، دانستن آن به همان اندازه مهم است که قبل از گرفتن عکس، درپوش را از لنز برداشته باشید. اگر یاد بگیرید که از آن به درستی استفاده کنید، تصاویر شما بسیار قدرتمندتر می‌شوند و همچنین خواهید دید که می‌توانید آن را در تمام پروژه‌های خود اعمال کنید.

ترکیب بندی: اساس یک عکس

چه گرفتن عکس، چه طراحی یا هر نوع تصویری، ضروری است که بدانید چگونه عناصری را که قرار است آن را ترکیب می‌کنند در کادر بچینید و کجا قرار دهید. این اصول ما را در ایجاد ترکیبات بصری جذابی که توجه را به خود جلب می کند و به طور موثر معنا را منتقل می کند، راهنمایی می کند. همانطور که در تسلط بر ترکیب بندی عمیق تر می شوید، ممکن است مفهوم نسبت طلایی را نیز بیابید.

قانون یک سوم چیست؟

آیا تا به حال گزینه‌ای را در تلفن یا دوربین دیجیتال خود فعال کرده‌اید که صفحه نمایش را به 9 مربع تقسیم کند؟ خوب، دوست من، دقیقاً این ایده پشت قانون یک سوم است، یا بهتر است بگوییم، این یک تسهیل کننده برای اعمال قانون یک سوم است. 

قانون یک سوم در عکاسی / rule of thirds

اساساً این قانون یک راهنمای ترکیبی است که تصویر را به یک سوم عمودی و افقی تقسیم می‌کند و در نتیجه یک شبکه تشکیل می‌دهد. بر اساس این قانون، اگر عناصری را که می‌خواهید از آن عکس بگیرید، روی خطوط یا تقاطع‌ها قرار دهید، تصویر نهایی تاثیر بیشتری خواهد داشت و به ترکیب بندی‌های بهتری دست خواهید یافت.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید یک عکس منظره بگیرید و می‌خواهید خط افق را ثبت کنید، سعی کنید آن را روی برخی از خطوط افقی قرار دهید، نه در وسط عکس.

قانون یک سوم در عکاسی / rule of thirds

یا به عنوان مثال، اگر می‌خواهید از یک شی خاص عکس بگیرید، سعی کنید آن را در گوشه‌های تصویر قرار دهید که به جلب توجه بیشتر به کار شما کمک می‌کند.

قانون یک سوم در عکاسی / rule of thirds

تلاقی خطوط نیز نقاط کانونی مهمی هستند، به ویژه هنگام گرفتن پرتره و عکس‌های دقیق. شما فقط باید سعی کنید عناصر اصلی تصاویر خود را روی این نقاط (یا تا حد امکان نزدیک) قرار دهید تا برجسته شوند.

قانون یک سوم در عکاسی / rule of thirds

قوانین برای شکستن وجود دارد

با این عنوان ما هرج و مرج را ترویج نمی‌کنیم. دور از آن! در اینجا کلیک کنید و تصاویر مونتاژ شده را ببینید.

همانطور که می‌بینید، قانون یک سوم بسیار ساده است و ابزاری قدرتمند برای کمک به شما برای دستیابی به عکس‌های جذاب‌تر است. با این حال، لازم نیست همیشه آن را به طور کامل دنبال کنید. هر تصویر ممکن است به رویکرد متفاوتی نیاز داشته باشد، زیرا در واقعیت، گاهی اوقات ثبت یک لحظه مهمتر از پیروی از این دستورالعمل ترکیبی است. یا بسته به تصویری که می‌خواهید ایجاد کنید، حتی می‌توانید از انواع دیگر ترکیب‌بندی‌ها مانند موارد زیر بهره ببرید:

  • ترکیب بندی عمودی و افقی: این نوع تصویر یک عنصر غالب را نشان می‌دهد که در امتداد یکی از خطوط میانی که کادر را تقسیم می‌کند قرار گرفته است.
  • ترکیب متقاطع: این مثال به ویژه برای ایجاد حس ثبات مفید است.
  • ترکیب مثلثی: راز در مرتب کردن یا ارائه عناصر تصویر به گونه‌ای است که یک مثلث را تشکیل دهند. این ترکیب برای ایجاد سلسله مراتب بین اشیا در یک نگاه بسیار مفید است.
  • تقارن‌ها و الگوها: نکته جالب در مورد این نوع ترکیب این است که آنها معمولاً بسیار چشم نواز هستند و اعتقاد بر این است که دلیل آن به این واقعیت مربوط می‌شود که باعث ایجاد حس آرامش خاصی در سطح شناختی می‌شود.

دانستن انواع مختلف ترکیب بندی‌ها و مهمتر از همه، یادگیری استفاده از آنها به ما کمک می‌کند تا عکس‌های بهتری بگیریم و حتی قطعات بصری بسیار چشمگیرتری طراحی کنیم. 

Share:

Email
Telegram
WhatsApp
Pinterest
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست‌های مرتبط

شماره تماس :
021-91091708
هفت روز هفته، ۲۴ ساعت شبانه‌روز *از طریق تلگرام* پاسخگوی شما هستیم.
آدرس ایمیل :
info@picset.ir
هـمـراه مـا بـاشـیـد

از تخفیف‌ها و جدیدترین‌ تصاویر باخبر شوید

فـروش آنـلایـن محـصـولات گرافـیکـی پیک ست

هر طرحی آیینه‌ی علم، شوق و خلاقیت طراح آن است. سایت من که اکنون پیش روی شما قرار دارد با نهایت علاقه، کنجکاوی، خلاقیت و وسواس طراحی شده است. طرح دلنشین آن، این امکان را می‌دهد تا بدون از هم گسستن افکارتان، تصاویر زیبای آن را دنبال کنید و مطمئن هستم که شما را به دیدن دوباره و چندباره ترغیب خواهد کرد. چیزی که این سایت شایستگی آن را دارد.

 

logo-samandehi
اینماد پیک ست
ما از کوکی ها برای بهبود کارکردن شما با سایت استفاده می کنیم. با استفاده از این سایت شما استفاده ما از کوکی ها را پذیرفته اید.